Noosa, Brisbane, Noosa!

Efter en underbar resa till Fraser Island var det dags att åka vidare söderut. Nästa stopp var Noosa, en oehört vacker och charmig stad längs kusten.

På bussen till Noosa pratade vi med andra backpackers som talade om för oss att om vi inte hade bokat boende var vi körda. för alla hostels i hela Noosa var fulla.
Vi trodde ju såklart inte att detta kunde vara sant, men när vi kom fram och började gå runt till alla hostel för att hitta boende så insåg vi att så var fallet.

Eftersom vi inte kunde hitta någonstans att bo beslöt vi oss för att i nödfall sova på stranden. Innan vi fullföljde denna idén gick vi runt i affärerna längs gatan och frågade om någon där kanske visste om det fanns någonstans att bo.
I en av affärerna erbjöd sig expediten att ringa hem till sin pappa och fråga om han ville ta in några hemlösa stackars backpackers. Lyckligtvis gick han med på detta, och vi tog våra väskor och begav oss mot deras hus.

När vi kom fram visade det sig att vi skulle bo i ett riktigt lyxhus, värt 15 miljoner kronor, bara 300 meter från havet och med en underbar utsikt!
Familjen var helt underbara och bjöd oss på mat, tog oss på utflykter och var riktigt gästvänliga så som bara australiensare kan vara.
Det visade sig också att pappan i familjen, John, var en gammal proffssurfare, så han tog med oss till stranden och gav oss gratis surflektioner.
Det var helt klart det finaste stället vi bott på de senaste månaderna, och vi fick dessutom det till ett billigare pris än vad ett hostel skulle kostat oss!

Efter tre nätter i Noosa fylla med surfning, biltur till bergen, tacos med vår lilla "familj" och mycket annat begav vi oss vidare mot storstaden Brisbane.
Intrycket vi båda fick av Brisbane var att det är en ganska fin stad, men det är fortfarande som vilken vanlig storstad som helst. Det fanns inte så mycket att göra som backpacker där förutom att festa.
En kväll åkte vi ut med en gratisfärja på floden som rinner genom city. Det var ganska häftigt att se staden från vattnet, och det gjorde oss riktigt laddade för att se nyårsfyrverkerierna i Sydney från en båt så vi ska försöka få tag i en båt till nyår.

En av dagarna i Brisbane åkte vi till Australia Zoo, eller Steve Irwin Zoo (The Crocodile Hunter).
Det var ett riktigt bra zoo, med alla olika sorters djur från Australien, Afrika, Asien och även några Europeiska djur.
Vi matade kängurus, klappade koalor och lyckades också vinna en tävling under en av djurshowerna. Tävlingen gick ut på att härma ett dansande djur så bra som möjligt, och tydligen var "the scandinavian-looking boys" bäst på det.
Inte alla som kan säga att dem har vunnit en tävling på Australia Zoo inte!

Efter några dagar i Brisbane var det dags att ta farväl av våra reskamrater från Tyskland, Dominik och Jens, som vi träffade redan uppe i Airlie Beach.
Vi har rest med dem i tre veckor, men nu skulle dem fortsätta söderut samtidigt som vi var tvungna att ta oss tillbaka till Noosa för vårt bushcamp.
Vi ringde till John och frågade om vi kunde få stanna några nätter till hos honom, och han tyckte det var jätteroligt att vi skulle komma tillbaka så det fick vi gärna!

Nu är vi alltså i Noosa igen, hemma hos våra miljonärskompisar.
Idag har vi varit uppe i bergen och tittat på utsikten över hela Noosa och allt runt omkring. Vi såg också en bushfire, det är ju den tiden på året nu så det är lite läskigt!
Ikväll är det ju lucia hemma i Sverige så vi hoppas att ni har det bra.
Själva ska vi ha cocktailparty med grannarna här på gatan, spännande!

Om två dagar beger vi oss ut på vårat bushcamp, vi hör av oss efter det!