Roadtrip söderut!

Nu har vi påbörjat vår resa söderut, med siktet inställt på Sydney!
Eftersom vi inte hittade någn bil att köpa eller att hyra, blev vi kvar två nätter extra uppe i Cairns för att titta på eclipsen. Tyvärr kunde vi inte se eclipsen under de minuterna som månen täckte solen till hundra procent, då det var ett stort moln ivägen. Vi såg dock eclipsen när solen var täckt till stora delar. Allt som allt så var det en riktigt häftig upplevelse när allt ljus plötsligt försvann och det blev mörkt i några minuter.

Efter eclipsen startade vi vår resa ner längs kusten. Eftersom vi inte fått tag på en bil har vi köpt ett så kallat Greyhoundpass. Det är ett "hop on- hop off" busspass, där vi kan stanna vart vi vill längs vägen och sedan hoppa på bussen igen när vi känner för att resa vidare. Mycket smidigt och väldigt billigt med tanke på hur lång vägen är ner till Sydney.

Vårt första stopp var i Mission Beach, där det var tänkt att vi skulle göra white water rafting, forsränning. Tyvärr var forsen avstängd på grund av att ett elbolag gjorde skötselarbete av en damm längre upp längs forsen, så det blev ingen rafting. Vi kommer dock att få pengarna tillbaka och satsar på att göra raftingen på Nya Zeeland senare istället.

Efter Mission Beach bar det av till Magnetic Island, en liten ö strax utanför Townsville. På Magnetic Island var det stora målet att se vilda koalor, men även att snorkla och bara ta det lugnt.
Greyhoundbussen kom fram till Townsville 01:30 på morgonen och nästa färja till ön gick 05:30, så vi fick sätta oss utanför färjeterminalen och sova några timmar.

Väl ute på ön träffade vi på en riktigt skön norrman som vi umgicks med under våra dagar på ön. Första dagen, eftersom vi inte fick checka in direkt, åkte vi till en strand där vi solade och badade hela dagen.

Dag nummer två var det dags att se vilda koalor. Vi drog på oss vandringsskorna och begav oss ut i bushen. Vi trodde att det skulle bli riktigt svårt att hitta koalorna, dem är ju inte så stora och sitter ofta högt upp i träden. Som tur var lyckades vi hitta en koala som satt i ett träd som var i en sluttning, så trädkronan var i jämnhöjd med stigen vi gick på. Vi var alltså riktigt nära koalan och fick några riktigt bra bilder.

På kvällen var det dags för hostelets egna race, Undy 500.
Det var ett löprace på stranden, cirka 60 meter, där vinnaren fick 50 dollar att spendera i baren.
Alla deltagare var tvungna att springa enbart i sina underkläder, eller naken om man så ville och då fick man 6 meters headstart. Norrmannen valde att springa naken och han lyckades även vinna på grund av sin headstart. Vi fick vara med och dela på vinstsumman, så vi var nöjda trots att vi inte vann loppet.

Utsikt från Hostelet XBase på Magnetic Island.

Nu har vi anlänt till Airlie Beach, där vi så småningom ska ut till Whitsundays Islands på en 3 days/2 nights boattrip.
Här har vi träffat mycket roligt folk, bland annat Marcus och Viktoria från dykarkursen.
Hittills har vi hunnit med många utgångar, träning och en tacofest igår med tyskarna som bor i samma rum som oss.
När vi handlade mat för denna veckan slutade notan på 100 dollar, lite drygt 700 kr, så nu kan föräldrarna hemma andas ut, vi äter faktiskt ordentligt!

Här är en lite glimt av Airlie Beach, Beachwalken till lagunen.

En liten pik till er därhemma, den som väntar på ett blogginlägg väntar aldrig för länge!